Samarbeten som tar Sverige igenom krisen

Den här hösten och vintern lyfter läkemedelsdistributören Tamro olika perspektiv på krisen och hur aktörer har kommit samman för att hitta nya lösningar. I november och december är det läkemedelsindustrin som står i fokus – och i en serie filmer kan man bland annat se samtal med Linn Mandahl som är VD på AbbVie Skandinavien och Johan Fordal, strategisk chef på Roche.

Säkra läkemedelsförsörjningen
Sverige och världen befinner sig fortfarande mitt i en brinnande pandemi – som sätter stor press på hela ekosystemet för hälsa och sjukvård. AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som arbetar för att utveckla innovativa behandlingar och hållbara vårdlösningar. Och där sattes snabbt fokus på att säkra läkemedelsförsörjningen för Skandinavien.

– När vi märkte att det var någonting som började rasa iväg och användas mycket mer än vanligt så att det riskerade att drabba andra patienter, då kunde vi bara lyfta luren till Tamro och säga att nu portionerar vi ut det här i små leveranser, så att vi kan fördela jämt över tid. Där har vi haft en fantastisk hjälp av Tamro, säger Linn Mandahl.

Nya & fördjupade samarbeten
Något som var nytt på nationell nivå för Tamro var de samarbeten som utformades med dels Sveriges kommuner och regioner, så väl som med Läkemedelsverket.

Jag är faktiskt imponerad över hur alla delar i kedjan faktiskt har gått samman. Vad vi gör i den här situationen är ju att bygga rälsen samtidigt som tåget går, säger Pontus Moberg, Bolagsjurist på Tamro.

Livsnödvändiga mediciner
Tidigt under våren förändrades snabbt läget för globala läkemedelstillverkare. Roche är en global aktör inom både läkemedel och diagnostik. Med erfarenhet från tidigare pandemier hade de redan en utarbetad pandemiplan, redo att sätta i verket.

– Samarbetet mellan oss och vår distributör Tamro, har varit helt avgörande och det är det som har gjort att vi faktiskt har kunnat fortsätta leverera våra livsnödvändiga mediciner till patienterna, säger Johan Fordal.

Länder som går samman
På Tamro kunde man se den oro som fanns över stängda landsgränser och en reducerad kapacitet inom transportnäringen. Men det visade sig snabbt att det skulle handla om ett öppet Europa vad gäller läkemedelsflödet. Och att länder har gått ihop för att lösa läkemedelsdistributionen.

Den här marknaden är alldeles för viktig för att hålla på och tjafsa och bråka. Vi har ju produkter som är för människors liv och väl, säger Lars Schenatz, VD på Tamro.

Starta en dialog
Tanken bakom Tamros senaste kommunikationssatsning är att lyfta de utmaningar som pandemin ställer hela samhället inför. Och genom att göra detta starta en dialog om de lösningar, strategier och samarbeten som har stått i fokus för arbetet. Framöver kommer den svenska allmänhetens perspektiv på pandemin att stå i fokus i kommunikationen.  

Se filmen och läs mer på www.tamroperspektiv.se

Maria Cederfont
Director Marketing Communications
Telefon: +46 761 286797